Voortgang realisatie programma's

Programma 5 Wmo, jeugdzorg en participatiewet

Programma 5 Wmo, Jeugdzorg en Participatie

Mutaties grootste afwijkingen (> € 25.000)
per taakveld

2022

2023

2024

2025

a.

Samenkracht en burgerparticipatie

50.000

0

0

0

b.

Wijkteams

0

0

0

0

c.

Begeleide participatie

61.077

101.516

101.516

101.516

d.

Arbeidsparticipatie

16.649

0

0

0

e.

Maatwerkdienstverlening 18+

60.000

60.000

60.000

60.000

f.

Maatwerkdienstverlening 18-

-115.000

-115.000

-115.000

-115.000

g.

Volksgezondheid

-12.328

-10.078

-10.078

-10.078

h.

Geescaleerde zorg 18-

50.752

0

0

0

i.

Aanspraak stelpost prijsstijgingen

435.822

435.822

435.822

435.822

Totaal

546.972

472.260

472.260

472.260

a. Taakveld Samenkracht en burgerparticipatie (incidenteel nadeel € 50.000)
Op dit taakveld is sprake van een incidenteel nadeel van € 50.000 op Jeugd- en jongerenwerk. We zien dat de problematiek rondom jongerenoverlast is toegenomen. In dit kader heeft uw raad eind 2021 ook een motie jongerenwerk en veiligheid aangenomen. Om de brede preventieve aanpak van jeugdoverlast te versterken is tijdelijk een extra investering nodig, onder meer voor de tijdelijke inzet van een coördinator en een aantal aanpassingen in de openbare ruimte.

Naast bovengenoemd nadeel is sprake van een budgetafwijking met een budgettair neutrale uitwerking op schoolmaatschappelijk werk. In het kader van het regionale transformatieplan worden er in Neder-Betuwe pilots uitgevoerd op de drie middelbare scholen, die worden bekostigd vanuit het Transformatiefonds. Tot en met 2021 werden deze middelen voor ons beheerd door Regio Rivierenland. Met ingang van 2022 hebben wij de middelen in eigen beheerd genomen. Het gaat om een bedrag van € 61.507 voor de jaren 2022 en 2023. Dit wordt in de begroting verwerkt als een baat en een last en is daarmee budgettair neutraal. Omdat de middelen bestemd zijn voor 2022 en 2023 zullen wij u voorstellen het eventuele restant van 2022 over te hevelen naar 2023.

b. Taakveld wijkteams (incidenteel voor- en nadeel € 119.870, budgettair neutraal)
Sinds 2020 is de gemeente Neder-Betuwe één van de koplopergemeenten voor de doorontwikkeling van de functie van onafhankelijke cliëntondersteuning (OCO) binnen het sociaal domein. Reden voor deelname aan dit project is de constatering dat de bekendheid en het gebruik van OCO in onze gemeente al enkele jaren laag blijft. Koplopergemeenten worden financieel ondersteund door het rijk en dit geeft ons de mogelijkheid om tijdelijk extra te investeren in de positionering en inzet van onafhankelijke cliëntondersteuning. In 2020 hebben wij € 252.000 ontvangen. Hiervan is € 132.130 besteed in 2021. Het resterende budget van € 119.870 wordt via de post derdengelden meegenomen naar 2022. Dit wordt in de begroting verwerkt als een baat en een last en is daarmee budgettair neutraal. Het bedrag wat na 2022 nog overblijft, wordt in 2023 ingezet voor de continuering en borging van de effecten van het project.

c. Taakveld begeleide participatie (nadeel € 61.077 in 2022, structureel nadeel € 101.516 vanaf 2023)
Binnen de gemeente Neder-Betuwe hebben wij een contract met Versis voor Wmo-vervoer. Op basis van de prognose van Versis verwachten wij een nadeel van € 61.077 voor 2022 en structureel vanaf 2023 € 101.516 waarvan een bedrag van € 7.092 wordt gedekt vanuit de stelpost prijsstijging 2022.
Sinds de start van de regiotaxi ontvingen de gemeenten in de Regio Rivierenland een financiële (Wmo) bijdrage van de provincie. De provincie treedt terug wat betreft financiële bijdrage én treedt per 3 april 2022 uit het contract met Versis. Hierdoor verliezen we omzet en wordt het resterende vervoer minder efficiënt.
Tevens verwachten we een toename in het gebruik van vraagafhankelijk vervoer van 20%. Daarbij plaatsen wij de kanttekening dat Versis aannames heeft gedaan over het toekomstige verloop. Corona heeft sinds maart 2020 grote impact op het gebruik van het vervoer. Onzekerheid over het verdere verloop van de pandemie en de (na)effecten hiervan op het toekomstige gebruik maakt dat er ook nog steeds onzekerheden zijn over de daadwerkelijke kosten die in de komende periode worden gemaakt. Mochten volgende prognoses dan wel de daadwerkelijke kosten afwijken van de huidige prognose, dan zullen wij in de tweede bestuursrappportage wederom vragen om de begroting bij te stellen.  

d. Taakveld Arbeidsparticipatie (incidenteel nadeel € 16.649)
Op dit taakveld is sprake van een structureel voor- en nadeel van € 150.049 (budgettair neutraal) en een incidenteel nadeel van € 16.649 op Inburgering. In december 2021 is de Dienstverleningsovereenkomst ‘Wet Inburgering 2021 Rivierenland’ tussen de 8 gemeenten en Regio Rivierenland vastgesteld en aangegaan. In de overeenkomst is vastgesteld dat Regio Rivierenland de middelen ontvangt die wij vanuit het rijk ontvangen.

  • Voor de inburgeringstrajecten ontvangen wij structureel middelen via een specifieke uitkering. Voor 2022 is er voorlopig € 150.049 beschikt. Deze middelen worden uitbetaald aan Regio Rivierenland en in de begroting opgenomen als structurele baat en last.
  • In de decembercirculaire 2021 hebben wij € 16.649 ontvangen voor de implementatie van ICT voor de Wet Inburgering in 2022. Omdat Regio Rivierenland deze implementatie voor ons uitvoert, zijn deze middelen aan hen toegezegd. De middelen zijn in de Jaarstukken 2021 toegevoegd aan de algemene middelen en worden nu verwerkt als incidenteel nadeel.


e. Taakveld Maatwerkdienstverlening 18+ (structureel nadeel € 60.000)

In de jaarstukken 2021 hebben wij een structureel nadeel verantwoord op WMO Inkomsten uit eigen bijdragen. De structurele verwerking vindt nu plaats in de eerste bestuursrapportage 2022. Het nadeel is het gevolg van de invoering van het abonnementstarief, waarin de eigen bijdrage is vastgesteld op € 19 per maand, ongeacht het aantal Wmo-voorzieningen dat een cliënt afneemt, en ons minimabeleid, waarin is vastgesteld dat inwoners met een laag inkomen geen eigen bijdrage betalen.

f. Taakveld Maatwerkdienstverlening 18- (structureel voordeel € 115.000)
In de jaarstukken 2021 hebben wij een structureel voordeel verantwoord op Jeugd Zorg in natura. De structurele verwerking vindt nu plaats in de eerste bestuursrapportage 2022. Het structurele voordeel wordt verklaard door uitstroom van een aantal cliënten met dure jeugdzorg. Uiteraard kunnen wij nieuwe instroom van dure jeugdzorg in 2022 – en daarmee een mogelijke toename in de kosten voor zorg in natura - niet uitsluiten. Mocht er in 2022 sprake zijn van instroom naar kostbare jeugdzorg, dan zullen wij opnieuw een afwijking melden.

g. Taakveld Volksgezondheid (voordeel € 12.328 in 2022, structureel voordeel € 10.078 vanaf 2023)
In de vergadering van het Algemeen Bestuur (AB) van de GGD van december 2021 is besloten om de begroting 2022 voor de Wvggz naar beneden bij te stellen. Zie Verbonden Partijen: GGD: Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wvggz). Dit resulteert in een incidenteel voordeel voor 2022 van € 12.328 en een structureel voordeel vanaf 2023 van € 10.078.

Naast bovengenoemd voordeel is sprake van een budgetafwijking met een budgettair neutrale uitwerking op de uitvoering van het Lokaal Akkoord Neder-Betuwe Bloeit!. Vanuit het rijk ontvangen wij hiervoor € 20.000 vanuit de SPUK Preventieakkoord. Dit wordt in de begroting verwerkt als een baat en een last en is daarmee budgettair neutraal.

h. Taakveld Geëscaleerde zorg 18- (incidenteel nadeel € 50.752)
Sinds oktober 2021 hebben wij versterking voor ons regieteam (onderdeel van de Kernpunten) ingehuurd, vanwege de extra werkdruk die daar is ontstaan, onder meer door de coronacrisis in combinatie met wijzigingen in de werkwijze van Jeugdbescherming Gelderland (JBG) en afschaling van Veilig Thuis. Omdat de werkdruk in het regieteam groot is en alleen maar toeneemt hebben wij de versterking van het team met een half jaar verlengd. Wij onderzoeken of deze uitbreiding structureel nodig is.

i. Aanspraak stelpost prijsstijgingen (structureel nadeel € 435.822)
Binnen de diverse taakvelden wordt aanspraak gemaakt op de stelpost prijsstijgingen vanwege contractuele afspraken waarbij jaarlijkse indexering wordt toegepast. Het nadeel op dit programma moet u in relatie zien met de toelichting gemeld op de stelpost prijsstijgingen op taakveld 0.8 Overige baten en lasten in het hoofdstuk Algemene Dekkingsmiddelen.

Deze pagina is gebouwd op 06/08/2022 12:32:05 met de export van 06/07/2022 12:09:17