Voortgang realisatie programma's

Programma 2 Openbare orde en veiligheid

Programma 2 Openbare Orde en Veiligheid

Mutaties grootste afwijkingen (> € 25.000)
per taakveld

2022

2023

2024

2025

a.

Openbare orde en veiligheid

-102.000

-102.000

-102.000

-102.000

b.

Diverse taakvelden overige kleine verschillen

24.639

7.664

7.664

7.664

Totaal

-77.361

-94.336

-94.336

-94.336

a. Taakveld Openbare orde en veiligheid (structureel voordeel € 102.000)
Op Opruimen explosieven hebben we jaarlijks afwijkingen bij zowel de inkomsten als de uitgaven. Het rijk draagt voor ongeveer tweederde bij aan de kosten aan het onderzoek naar explosieven als we door een bouwproject de grond gaan beroeren. De gemeente moet wel alle kosten voorfinancieren. Vooraf is onbekend om hoeveel projecten dat het gaat. In de meibrief 2021 hebben we u voorgesteld hiervoor jaarlijks een raming op te nemen van € 300.000 als resultaat van een vijfjaarlijks gemiddelde. Deze nemen we op als een last en als een baat, zodat dit budgettair neutraal verloopt. We zien echter dat we hier voor 2022 op over gaan houden.
Per saldo heeft het onderdeel ruimen van explosieven een nagenoeg neutraal effect in de eerste bestuursrapportage 2022, echter vanwege de administratieve verplichting om de lasten en baten op afzonderlijke taakvelden te verantwoorden ziet u hier het effect op Opruimen explosieven. Het voordeel op dit taakveld valt weg tegen een nadeel op taakveld 0.7 Algemene uitkering.

Naast bovengenoemd voordeel is sprake van twee budgetafwijkingen met een budgettair neutrale uitwerking binnen dit taakveld, namelijk op de tegemoetkoming controle van coronatoegangsbewijzen en identiteitsdocumenten en op de aanpak veiligheid buitengebied.

Het kabinet heeft landelijk budget beschikbaar gesteld om de controle van coronatoegangsbewijzen en identiteitsdocumenten te ondersteunen. Onze gemeente besteedt die middelen aan ondernemers en vrijwilligersorganisaties om hen tegemoet te komen wanneer zij in dit kader kosten hebben gemaakt. De nadere regel is bedoeld voor organisaties die in de periode 1 januari 2022 tot en met 26 maart 2022 kosten hebben gemaakt voor de controle van coronatoegangsbewijzen. Zij kunnen een maximale tegemoetkoming ontvangen van € 2.500.
Dit wordt in de begroting verwerkt als een baat en een last van € 94.184 en is daarmee budgettair neutraal.

In de regio Gelderland-Zuid is in april 2020 het Plan van aanpak ondermijning Gelderland-Zuid vastgesteld. Naast de aanpak drugs, aanpak mensenhandel en aanpak zorgfraude is ook de aanpak van de veiligheid in het buitengebied geprioriteerd. In 2021 heeft de districtelijke projectgroep ‘Aanpak veilig buitengebied’ een concrete aanpak ontwikkeld. Om de afstemming, monitoring en bewaking van de voortgang goed te borgen is een coördinator aanpak veilig buitengebied aangesteld. Als bestuurlijk trekker van deze aanpak heeft burgemeester Kottelenberg zich opgeworpen om deze functie van coördinator vanuit onze gemeente te laten opereren. De gemeenten in Gelderland-Zuid hebben aanspraak kunnen doen op de versterkingsgelden die het Regionale Informatie- en Expertise Centra (RIEC) Oost-Nederland in het kader van aanpak van ondermijning van het kabinet heeft mogen ontvangen. In totaal is een budget van € 48.750 beschikbaar gesteld.
Dit wordt in de begroting verwerkt als een baat en een last en is daarmee budgettair neutraal.

b. Diverse taakvelden overige kleine verschillen (nadeel in 2022 € 24.639 en vanaf 2023 €7.664)
Behoeven geen toelichting.

Deze pagina is gebouwd op 06/08/2022 12:32:05 met de export van 06/07/2022 12:09:17