Voortgang realisatie programma's

Programma 2 Openbare orde en veiligheid

Thema's

2.1 Hulpdiensten

Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?

Adequate brandweerzorg, crisisbeheersing en rampenbestrijding

  • Actualiseren van regionale rampen– en incidentbestrijdingsplannen. Dit doen we door deel te nemen in de werkgroep planvorming van de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid (VRGZ).
  • Up-to-date houden van de kennis en vaardigheden van de gemeentelijke crisisorganisatie. Dit gebeurt door het oefenen van de lokale crisisorganisatie (of onderdelen) om de kennis en vaardigheden op peil te houden.


De hulpdiensten voldoen aan de normen voor de opkomsttijden

  • Het toetsen van de behaalde resultaten (opkomsttijden) gebeurt door het opvragen en bespreken van tussentijdse rapportages.


Resultaat/tijd

Middelen

Toelichting

Dit is witte tekst voor een goede uitlijning in een tabel. Dit is witte tekst voor een goede uitlijning in een tabel. Dit is witte tekst voor een goede uitlijning in een tabel. Dit is witte tekst voor een goede uitlijning in een tabel. Dit is witte tekst voor een goede uitlijning in een tabel.

Ontwikkelingen?

Evaluatie Wet veiligheidsregio's
De evaluatiecommissie Wet veiligheidsregio's (Wvr) onderzocht in 2020 in hoeverre de Wvr bijdraagt aan de beheersing van risico's voor burgers. Daarnaast is gekeken hoe de aanpak van crises aansluit op nieuwe trends in crises, crisisbeheersing en brandweerzorg. Voor de onderdelen crisisbeheersing en brandweerzorg zijn een aantal adviezen opgesteld. Er is nog geen duidelijkheid in hoeverre de adviezen worden overgenomen en/of tot aanpassingen van de Wvr gaan leiden.
Het evaluatierapport met adviezen is verstuurd naar de Tweede Kamer. De minister van Veiligheid en Justitie heeft een beleidsreactie op de evaluatie gegeven. Als de Tweede Kamer besluit tot een wetgevingstraject kan het proces ongeveer 2 à 3 jaar duren.
De bevindingen van de evaluatiecommissie sluiten nauw aan bij de ontwikkelingen zoals geschetst in het Regionaal Beleidsplan van de VRGZ. Daarmee zijn de stappen die regionaal worden gezet een goede voorbereiding op de komst van een eventuele gewijzigde wet.

Taakdifferentiatie brandweer
In de begroting is toegelicht dat de Denktank Taakdifferentiatie Brandweer aan een toekomstbestendige vrijwillige brandweer werkt. In werkzaamheden en vakbekwaamheid zijn vrijwilligers namelijk gelijk aan beroeps brandweermensen, maar in aanstelling is dit niet het geval. Volgens Europese wet- en regelgeving mag dit niet. De denktank heeft de opdracht gekregen om tot een denkrichting te komen, waarbij vrijwilligheid behouden blijft. Besluitvorming over dit onderwerp stond gepland voor december 2020. Vanwege COVID-19 zijn onderzoek en proces vertraagd. De besluitvorming over dit onderwerp was uitgesteld tot er een nieuw kabinet geformeerd is. Op dit moment zijn er nog geen updates te melden.

2.2 Openbare orde en veiligheid

Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?

Een veilige gemeente dankzij een integrale aanpak

  • De kadernota Veiligheid 2019-2022 en het jaarplan veiligheid uitvoeren. Daarbij ligt de focus op de inzet van preventiemaatregelen en op beleidsontwikkeling van actuele prioriteiten op het gebied van de aanpak van ondermijning. Op casusniveau wordt met betrokken partners een passende aanpak voorbereid om overlast en/of verdere problematiek tegen te gaan.


Afname ondermijnende criminaliteit

  • Bespreken van casuïstiek in het intergemeentelijk projectbureau (aanpak van ondermijningscriminaliteit in de regio Gelderland-Zuid). Voorbeelden zijn: adresfraude, hennepteelt, illegale handel, zorgfraude, etc. Indien noodzakelijk een plan van aanpak opstellen om tot concrete acties over te kunnen gaan. Denk aan de inzet van een integrale handhavingsactie waarbij alle vergunningen worden gecontroleerd of aan een huisbezoek bij vermoedens van bijvoorbeeld adresfraude.
  • Verhoging van gericht toezicht op straat, uitgevoerd door diverse veiligheidspartners zoals Buitengewoon Opsporingsambtenaren (BOA's), politie en overige toezichthouders.
  • Vergroting van het bewustzijn bij inwoners, ondernemers en bezoekers door hen mee te nemen in de actuele problematiek en ze te stimuleren signalen te melden.



Afname vandalisme

  • Inzetten op het doen van aangifte van alle vernielingen van gemeentelijke eigendommen. Als de dader bekend is, verhaalt de gemeente de schade.



Afname van alcoholgebruik en -misbruik, drugsgebruik en drugshandel

  • Aanpakken van drugsproductie en drugshandel door het uitvoeren van het beleid op grond van artikel 13b Opiumwet en het Regionaal hennepconvenant.
  • Aanbieden van preventie/voorlichtingslessen aan VO scholen inzake alcohol, roken en blowen.
  • Inzetten van een medewerker van IrisZorg voor gerichte persoonlijke hulpverlening bij verslavingsproblematiek.
  • Inzetten op de uitwerking van het Preventie- en Handhavingsplan uitvoering Drank- en Horecawet (per 1-7-2021 Alcoholwet) 2018-2022. Hierbij worden jaarlijks terugkerende educatie, voorlichting en de organisatie van toezicht/handhaving ingezet.

Resultaat/tijd

Middelen

Toelichting

Ontwikkelingen?

Ondersteuning gezagsdriehoek De Waarden
De gezagsdriehoek De Waarden wil haar positie in Gelderland-Zuid verstevigen door de regionale samenwerking te verbeteren. Daarvoor is de rol van de strategisch adviseur in formatie en niveau uitgebreid en verstevigd. Alle zeven gemeenten binnen De Waarden dragen hierbij de gezamenlijke verantwoordelijkheid om samen met de overige partners (politie en Openbaar Ministerie (OM)) de gezamenlijke aanpak op het gebied van openbare orde en veiligheid te verstevigen.

Aanpak Veilig Buitengebied
In de regio Gelderland-Zuid is in april 2020 het plan van aanpak ondermijning Gelderland-Zuid vastgesteld. Naast de aanpak drugs, aanpak mensenhandel en aanpak zorgfraude is ook de aanpak van de veiligheid in het buitengebied geprioriteerd. Ter ondersteuning van de aanpak is voor de regio Gelderland-Zuid een coördinator aanpak Veilig Buitengebied aangesteld. Deze coördinator is gepositioneerd in de gemeente Neder-Betuwe, omdat deze gemeente ook bestuurlijk trekker is van dit thema. Voor de financiering van deze functie van coördinator aanpak Veilig Buitengebied regio Gelderland-Zuid (operationeel vanuit gemeente Neder-Betuwe) is een administratieve begrotingswijziging noodzakelijk. De uitvoering is volledig budgettair neutraal.

Cybercrime
Het veiligheidsbeeld laat verder zien dat de aanpak van digitale veiligheid (ook wel cybercrime genoemd) de komende periode meer en meer aandacht nodig heeft. In de driehoek zal dit thema dan ook bij de nieuwe planvorming (voor de periode 2023-2026) een prominentere rol krijgen. Op lokaal niveau worden preventief diverse acties gedaan (zoals de jaarlijks terugkerende week van de digitale veiligheid) om slachtofferschap te bestrijden.
In de nieuwe lokale kadernota Veiligheid 2023-2026, die in 2022 wordt voorbereid, wordt dit thema als een van de prioriteiten voorgesteld.

Deze pagina is gebouwd op 06/08/2022 12:32:05 met de export van 06/07/2022 12:09:17